Referenser

ITU och Radioreglementet

Amatörradio definieras inom Internationella teleunionen (ITU) som en egen tjänst sedan 1927.
I ITU:s Radioreglemente (ITU-RR) står det följande att läsa om amatörradio i artikel 1.56 och 1.57.

1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of selftraining, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

1.57 amateur-satellite service: A radiocommunication service using space stations on earth satellites for the same purposes as those of the amateur service.

Dessa definitioner återkommer i PTS föreskrifter (PTSFS 2015:4) om undantag från tillståndsplikt.

2 kap. Definitioner och förkortningar
1 § I dessa föreskrifter avses med amatörradiocertifikat: kunskapsbevis utfärdat eller godkänt av Post- och telestyrelsen, som utvisar att godkänt kunskapsprov avlagts, amatörradiosändare: radiosändare som är avsedd att användas av personer som har amatörradiocertifikat, för sändning på frekvenser som är avsedda för amatörradiotrafik, amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte,

I samma föreskrifter står också följande i 3 kap. Bestämmelser om undantag från tillståndsplikt:

14 § De tekniska egenskaperna hos amatörradiosändaren ska anpassas så att de inte stör användningen av andra radioanläggningar.

Den som använder en amatörradiosändare ska ha ett amatörradio-certifikat. För att få ett amatörradiocertifikat krävs kunskaper i enlighet med Annex 6 i CEPT Rekommendation T/R 61-02, Examinering för amatörradiocertifikat, Vilnius 2004, version 4 oktober 2011.11 Undantag från kravet på amatörradiocertifikat gäller för den som under en tidsbegränsad period utbildar sig för att få ett sådant certifikat och för den som under en förevisning tillfälligt använder amatörradiosändare, under förutsättning att användningen av radiosändaren sker under uppsikt av en innehavare av amatörradiocertifikat.

Den som innehar amatörradiocertifikat ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet, eller tidigare av amatörradiotillståndet. Mottagare- och sändarestationens anropssignaler ska sändas i början och i slutet av varje radioförbindelse. Anropssignalerna ska också upprepas med korta mellanrum under pågående radioförbindelse. Under de utbildnings- och förevisningstillfällen som anges i stycket ovan ska anropssignal användas som tillhör den innehavare av amatörradiocertifikat som har uppsikt över användningen av radiosändaren. Vid dessa tillfällen får även anropssignal som tillhör den amatörradioförening eller institution som anordnar utbildnings- eller förevisningstillfället användas om företrädare för föreningen eller institutionen har uppsikt över användningen av radiosändaren.

Automatiska amatörradiosändare, till exempel en radiofyr, repeater eller sändare för positionering ska alltid kunna identifieras genom att en anropssignal regelbundet sänds med morsetelegrafi, röstmeddelande eller på annat sätt. Anropssignalen ska ange vem som är ansvarig för den automatiska sändaren. Den som startar eller använder automatiska amatörradiosändare ska ha eget amatörradiocertifikat och ska använda egen anropssignal. Sådan start och användning får även utföras av den som inte har amatörradiocertifikat, om det sker under uppsikt av en innehavare av amatörradiocertifikat och dennes anropssignal används.

Även i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK) finns det regler som gäller amatörradio:

Åtgärder mot störningar, 3 kap. 13 §
Om det uppkommer skadlig störning, skall tillståndshavaren omedelbart se till att störningen upphör eller i möjligaste mån minskar, om inte störningen är tillåten. Detsamma gäller den som använder en radiomottagare som stör användningen av en annan radiomottagare.

Tystnadsplikt, 6 kap. 23 §
Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat meddelande i ett elektroniskt kommunikationsnät som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare.

I 7 kapitlet 14-16 §§ finns också de straff som kan utmätas om någon medvetet eller omedvetet bryter mot vad som finns angivet i de lagar och regler som finns.

CEPT:s harmoniserade rekommendation om ämnesområden som ska innefattas i utbildning och prov för amatörradiocertifikat: Hämta pdf

Utbildning och certifiering i Sverige

I Sverige har sedan 2011 tre organisationer fått möjlighet att anordna prov och utfärda certifikat för amatörradio nämligen:

  • ESR, Experimenterande Svenska Radioamatörer www.esr.se.
  • FRO, Frivilliga RadioOrganisationen, www.fro.se.
  • SSA, Sveriges SändareAmatörer, www.ssa.se.

Om du har frågor, kontakta i första hand någon av dessa tre organisationer.
Du kan också läsa mer på PTS hemsida www.pts.se.